25KM SEKITAR KUANTAN

25KM SEKITAR KUANTAN...ANEKA MUFFIN, APAM & KEK CAWAN,ANEKA KEK HARI LAHIR, PERTUNANGAN & PERKAHWINAN,ANEKA COKLAT HANTARAN & ANEKA BISKUT RAYA and bakes of every kind.

Tuesday, November 25, 2008

Buat Roti Sendiri

Anda suka buat roti? Tentu ramai yang gemar makan buns atau wholemeal bread. Malangnya roti yang dibuat sendiri cepat berkulat. Tidak seperti roti yang dijual di kedai boleh bertahan lama. Untuk membuatkan roti tahan lama,anda mesti masukkan bahan pengawet yg dikenali sebagai anti-mould (ada dijual di kedai barangan bakeri, contohnya - sodium benzoate atau potassium sorbate). Sukatan bergantung pada jenisnya tetapi sebagai panduan asas, gunakan 10 gram untuk sukatan berat seluruh adunan (tepung + lemak + air dll) sebanyak 1 kg. Namun demikian tidak digalakkan menggunakannya kerana ia jenis preservatives/bahan pengawet.

8 comments:

kembara kelana said...

roti memang sedap dimakan tetapi ada juga roti yang hanya sedap ditengok. roti apa? roti mainan budak budak tulah...anyway ti, terima kasih segala pertolongan yang kau berikan kepada zai dan along. kami sekeluarga amat terhutang budi.

Anonymous said...

dont mention it
takpelah...aku dah anggap kau macam sedara aku
aku ni pun sebatang kara di Kuantan ni.
itu saja yg mampu aku tolong, apa agaknya celoteh zai dah dtg ke rumah aku....
aku lupa ambil no tel along kau
aku selalu ke bandar manalah tau dia perlu bantuan atau nak ke mana2 di Kuantan ni.
Zai sangat meminati bidang memasak dia perlu banyak lagi belajar as a beginner in baking & cake decoration, she will gradually gain the knowledge..just need more practice in asembling and decorating.

mantan said...

Assalamualaikum seri,

Just visiting.

This is a short congratulatory message from me. Now you have your own blog. I think you enjoy writing about your speciality; that is baking and cake-decorating. Keep it up! Upload some photos of those beautiful cakes.

Congratulations and Happy Blogging!

chehassan said...

Tahniah T, u memang hebat. Cerita pasal roti dan belajar buat roti (bini usop) ni menarik jugak. Saya harap satu hari nanti u ada kedai roti di seluruh M'sia.

Saya ada niat jugak nak bawa keluarga jalan2 ke Pahang dan Trengganu. Tapi la ni bimbang jugak takut terperangkap dalam banjir. Kalau dah kemarau, u msg i nanti.

Seri Suryati said...

Terima kasih cikgu wahab ziarah blog saya yang tidak sepertinya ini,
sebenarnya saya dah lama berangan ingin punyai blog sendiri tapi tiada masa mempelajari dan membinanya. Baru nak mula pandai. Kembara Kelana tu sifu ICT saya. Saya selalu juga membaca tulisan cikgu yang bernas-bernas buah fikirannya. Penulisan yg menggambarkan pengalaman yg hebat.Cuti sekolah ni adalah sedikit ruang masa untuk saya terus meneroka ke alam siber. Tulisan 'email' cikgu mengundang banyak respons.

Seri Suryati said...

che hassan,
terima kasih atas kunjungan ke blog saya yang sempoi ini. Sebenarnya che hassan nak tau? Puas saya cuba nak masukkan entri sebagai contributor kepada blog usop ppgb tu tapi tak juga berjaya. Akhirnya cuba create my own blog, bnyk try and error dan explore sana sini...akhirnya itulah jadinya. Kalau Che Hassan dan keluarga dtg Kuantan bgtaulah, boleh singgah ke rumah saya...pekena 3K (kopi,kek & karaoke)
Salam hormat dari saya..selamat bercuti

WR said...

Selamat berkenalan. Saya pun minat buat roti pernah belajar buat pizza dulu la... sekarang kalau nak makan beli je sebab di rumah hanya tinggal bertiga je...

yusofsipan said...

saya suka jugak makan roti tapi malas ler pulak nak membuatnya, tak larat.....

My Blog List

LATAR BELAKANG PENDIDIKAN (1967 - 2008)

(1967 - 1969 )AHMAD PRIMARY SCHOOL,
PEKAN, PAHANG DARUL MAKMUR
(1970 – 1972) ABU BAKAR PRIMARY SCHOOL.
MENTAKAB PAHANG.
(1973 -1975) SMJK ( P ) JLN TEMERLOH, KUALA LUMPUR
(1976 – 1980) SEKOLAH MENENGAH BUYONG ADIL,
TAPAH, PERAK DARUL RIDUAN.
1981 - 1983
MAKTAB PERGURUAN SERI KOTA, KUALA LUMPUR.
2005
INSTITUT AMINUDDIN BAKI, GENTING HIGHLANDS
2006-2008 UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS
TANJONG MALIM, PERAK.

PENGALAMAN BERTUGAS


02.01.84 – 31.12.1985
SRK Batu Arang
Selangor

02.01.86 – 30.11.1995
SK (LKTP) Lepar Hilir 2
26300 Gambang, Pahang

02.12.95 – 29.05.1996
SK(LKTP) Lepar Utara 01
BP Jengka, Pahang

01.06.96 – 31.12.1997
SK(LKTP) Panching Timur,
26140 Kuantan.

02.01.98 – 15.06. 2003
SK Wira, Kuantan

16.06.03 – 30.11.2003 (GPK Hem)
SK Runchang
26700 Muadzam Shah

01.12.2003 – 01.12.2006 (GPK Petang)
SK Beserah 26100 Kuantan

23.01.2006 – 30. 06.2006 9 (Sandaran NPQH Kohort 9)
SK Pengkalan Tentera, Kuantan.

01.12.2006 - 16.07.2008 (GPK Ko)
SK Sungai Isap Kuantan

17.08.2008 - sekarang (GPK Ko)
SK Wira Jalan Panching Kuantan